Friday, September 12, 2008

Excruciating Pain or Pedih Menusuk Kalbu

For this particular post, I am writing in Bahasa Melayu (BM)... To those BM Experts out there, you may judge me and see how I score...

Pernah terdetik tak di hati kalian satu perasaan yang sayu dan hiba? Sayu sehingga menusuk kalbu. Bukan satu kesedihan yang nyata. Cuma satu perasaan yang membuatkan diri, hati dan perasaan terasa amat sebak, sayu dan hiba...

Sudah lama aku tidak mengalami perasaan sedemikian, tetapi malam tadi... perasaan itu menyinggah di hati dan sanubari... terasa benar... sehingga air mataku menitis membasahi pipi... tanpa disedari.

Mungkin dek banyak perkara yang bermain di benak fikiranku... dan tiada yang dapat ku luahkan melainkan kepadaNya jua. Pilu... amat pilu ku rasakan. Perit pun ada.

Titisan air mata dan kesayuan yang ku alami itu benar-benar memberikan satu keinsafan. Elok juga perasaan itu melanda diri ini. Sekurang-kurangnya aku berpeluang berteleku dengan lebih khusyuk mengadapNya dan berserah. Ku bermuhasabah. Hanya Dia yang mengetahui segala yang berlaku dan bakal berlaku.

Perasaan sebegini datang tanpa dipinta. Dia jua yang menjadikan ku dilanda badai kepiluan dan kesyahduan sebegitu. Dia yang Maha Mengetahui.

Aku pasrah. Aku redha. Aku sedar. Aku akur. Aku berserah...

Kalambicara needs to be alone now...

5 comments:

Arisya said...

Been there, done that kinda thing. Had experience that over one step taken that I don't know whether it worth a weep nor a thought. Btw excellent BM. But too many "ku" in a sentence. Very distracting. You have talent in both language, my dear. I was hoping I can spend some time to even start.

ijamlaa said...

mm..bawak2 btenang n sabar

kalambicara said...

To both cromox and ijamlaa, thank you. :)

@xi said...

my dear rosie...nape nih....apa yg telah terjadi....

kalambicara said...

Tak der ape2 la @xi aka Flower Girl... mainan perasaan je... sekali sekala layaaan...Thanks for ur concern :)